חג חנוכה

חג האורות,  החג בו התרחשו ניסים לאבות אבותינו…

הקמת משפחה היא נס, להפוך להורה זהו נס. הורות היא תפקיד מורכב, לעיתים היא מתגמלת, לעיתים מתסכלת, לעיתים אנו מרגישים שזכינו ולעיתים מרגישים כי אוטוטו השמן שלנו נגמר, ועולה החשש שאוטוטו לא נוכל להאיר לילדינו את הדרך  ואנו זקוקים לנס….

חנוכה בפתח ולפני שנאכל אינסוף סופגניות לביבות ושאר פחמימות ריקות, זה הזמן להתבונן בנרות החנוכיה השלמה כדימוי למשפחה שלנו ולראות את היופי הזה המאיר לנו את הדרך במסע ההורות.

הבחירה היא אישית, לאופן בו יבקש כל אחד לבנות את החנוכיה הביתית הפרטי שלו, כיצד תעוצב, מה יקשט אותה, ממה תהיה מורכבת . בעזרת הנרות הללו, כל אחד יכול לחולל את הנס הפרטי שלו.

נרות חנוכה (צילום: מאיה אלון)
נרות חנוכה (צילום: מאיה אלון)

נר ראשון– התבוננות והבנה כי כל ילד הוא שונה, ולכל אחד להבה ייחודית רק לו, על מנת שלא תיכבה, עלי להיות קשוב לילד ולהובילו בדרכו היחודית רק לו.

נר שני – מתן אפשרות לילד לחוות את החוויות, המכשולים, ולשאת בתוצאות מעשיו- כך יתפתח אמונו בעצמו ויתחזק בטחונו העצמי, כאשר ההורה עומד איתן כבסיס יציב עבורו בדרכו.

נר שלישי– מתן זמן להקשבה מלאה, (ללא ניידים, טלפונים, אחים, עבודה וכו')– זמן שכולו שלו ועבורו, כמה דקות ביום של זמן איכות "אחד על אחד", להתעניינות אמיתית רק בו. בגן קוראים לזה "יחס גורר יחס"….. ילדים לומדים מהתנהגות ההורים ומחקים אותה. הורה מוביל מהווה דוגמא לילד להתנהגות הרצויה . (נקשיב להם הם יקשיבו לנו).

נר רביעי – כבוד אמיתי לילד, גם כאשר חושב, נוהג או מגיב אחרת ממני. כל אדם רואה את העולם דרך המשקפיים שהוא מרכיב באופן סובייקטיבי ואין משקף אחד זהה לאחר. ההכרה בעיקרון הסובייקטביות, שמירה על כבוד הדדי תיטיב עם מערכות היחסים בבית.

נר חמישי – הצבת גבולות ברורים והמתווכים לילד וכן עקביות בהעברת המסר. בעזרת עקביות תגובת ההורים, בטחון ואמונה בדרך תתבצע הלמידה. התנהגות הופכת למפריעה כאשר היא אינה במקום, בזמן וכשהיא תובענית. כהורה עלי להבין כי  התנהגות מפריעה של הילד קוראת לעזרה, משהו לא ברור לו,הוא מבולבל. כהורה עלי  לסייע לו למצוא את מקומו. התנהגותו המפריעה אינה נגדי ההורה, היא בעדו הילד.

נר שישי – מנהיגות הורית רואה בילד שותף אמיתי, ומסתכלת אליו   ( בגובה העיניים), ולא מעליו. כבר בגילאים צעירים נאפשר לילד את זכות בחירה, הבעת דעה ונכבד אותה – בהתאם לגילו.

נר שביעי – הורה מוביל המשמש עבור ילדו הנר המאיר, הפנס שבדרך מסייע לו להבין את חוקי העולם. בשנים  ראשונות לחיים, ילד רואה את העולם דרך המתחולל בביתו. התנהלות הבית, הערכים, ההתנהגות, השפה, זהו כל עולמו, זה מה שהוא מכיר וזה הנכון עבורו. דרך ההתנהלות בבית הילד בודק  את שאר הסביבה, משווה למה שקיים בחוץ ולומד מה "נכון" ומה "פחות". הורה המאפשר לילד להתנסות בדברים, מעודד, ומאמין בו מחזק את תחושת המועילות ושוויון הערך של ילדו, כנגזרת לכך חווה הילד תחושת מועילות ובטחון, לומד לסמוך על עצמו ומחזק את תפיסת העולם כמקום בטוח יותר.

חנוכה (צילום: ציון שאול)
חנוכה (צילום: ציון שאול)

נר שמיני– הנר האחרון המשלים את החנוכיה, ומסמן לנו שהשמן בכל זאת לא נגמר. לכל אחד תפקיד במשפחה, וביחד נוצר השלם המשפחתי. שמירה על יחסים טובים, אפשרות למעבר בין התפקידים השונים והאפשרות להיות "גם וגם" קצת מכל דבר בתקופות חיים שונות מאפשר ששימור השמן שמדליק את האור בחנוכיה המיוחדת של המשפחה.

השמש – מסמל כי כל אחד הוא יחיד ומיוחד, בדרכו שלו, ובכל אחד מאתנו יש מעט מן האחר. על ידי נתינה לאחר, תוך שמירה על היחודיות שלו, מוארת דרכנו המשותפת וביחד נוצרת להבה שהיא ייחודית רק ליחסים בנינו.

השמן המדליק את האור במשפחה המיוחדת שלנו אינו נגמר לעולם, זהו חלק מהיחסים שלנו בתוך ה"משפחתולוגיה" המקיפה אותנו, כל אחד מהנרות תורם לחיזוק עוצמת האור המשותף שלנו,

משפחה היא נס, וכשמאמינים ועובדים בזה, ניסים קורים, כל אחד והחנוכיה הייחודית של משפחתו.

חג אורים שמח, מלא בניסים טובים

שירלי לניאדו- יועצת משפחתית (MA), הדרכות הורים, ליווי והנחיית הורים לתאומים.
השארת תגובה